Porsche loopt weer eens rap van stapel. Volgend jaar al maakt het de GT3 net zo efficiënt als een EV.

Het was weer even slikken afgelopen week. De nieuwe Porsche 911 GT3 zag het daglicht en fungeert nog altijd als baken van hoop voor de echte petrolhead. Alleen, we kunnen ‘m helaas nog steeds niet betalen. Dat is dan weer balen. Voor een deel heeft de forse prijs direct te maken met de epische oude waardes waar de GT3 aan vasthoudt.

Met een atmosferische dikke motor maak je immers gewoon geen vrienden bij onze overlords. Of nou ja, behalve degenen die werken bij de belastingdienst dan. De Nederlandse vanafprijs van 236.200 Euro staat in schril contrast met de 167.518 Euro die onze oosterburen moeten meebrengen naar de Porsche-dealer. Scheelt je toch bijna zeventig ruggen. Dat heeft dan natuurlijk weer te maken met de CO2-uitstoot van de gaafste Elfer, die heftig belast wordt.

Porsche werkt er hard aan om dat laatste ontzettend onterecht te maken. Eerder schreven we al over Porsche’s plannetje om de 911 in 2024 volledig synthetisch te maken. Of beter gezegd, om in het Zuiden van Chili synthetische brandstof te ontwikkelen die super goed is voor het milieu. Deze zogenoemde eFuel heeft geen bijproduct. Bij de verbranding komt er daarbij minder NOx en fijnstof vrij dan bij verbranding van gewone benzine.