BMW’s designeindbaas Adrian van Hooydonk verantwoordt zichzelf voor de looks van moderne BMW’s.

Waar een klein land groot in kan zijn. Misschien is Nederland niet het eerste land waar je aan denkt als het gaat om episch design. Toch zijn er in de autowereld behoorlijk wat medelanders doorgedrongen tot de absolute top van de respectievelijke designafdelingen. In het gelinkte lijstje vind je maar liefst vijftien namen van mensen terug die in meer of mindere mate in deze categorie vallen. Maar iemand die er in ieder geval sowieso bijhoort, is Adrian van Hooydonk.

Alweer bijna dertig jaar geleden (1992) voegde Adrian zich bij BMW om mee te tekenen aan auto’s. Het was hetzelfde jaar dat Chris Bangle daar hoofd design werd. Adrians grootste claim to fame, draagt ironisch genoeg de naam van zijn voormalige baas bij BMW. Want zoals kenners weten, was het Adrian die letterlijk tekende voor de Bangle Butt met opliggende kofferklep die de E65 Siebener (ont)sierde. Later vond dit designelement ook zijn weg vond naar andere BMW’s uit de periode.

Dit kwam Bangle op veel kritiek te staan, waar de excentrieke Amerikaan uiteindelijk een beetje klaar mee leek te zijn. Hij vertrok bij BMW in 2009 en maakte plaats voor -jawel- Adrian van Hooydonk. Van Hooydonk heeft als grote chef op zijn beurt nu ook te maken met een designer onder zijn hoede waar niet iedereen even blij van wordt. Domagoj Dukec laat zich echter niet uit het veld slaan door de kritiek en staat pal voor zijn ontwerpen.